Reducerea folosirii combustibililor fosili nu ia in calcul doar vehiculele terestre, ci si pe cele care se deplaseaza in aer, insa posibilitatea unor avioane electrice se intrevede greu. In sectorul aviatic, provocarile de a gasi surse viabile de electricitate care sa poata sustina un avion in aer pentru mai multe ore sunt foarte mari, din moment ce aeronavele folosesc hidrocarburi lichide (de cele mai multe ori combustibili fosili) pentru a functiona.

 

Energia electrica in industria aeronautica

In ultima vreme, au aparut combustibili bio, insa ideea care se doreste a fi testata este daca avioanele pot functiona numai pe baza de electricitate. Este usor de inteles de ce avioanele folosesc hidrocarburi: pentru ca acestea asigura o cantitate imensa de energie necesara propulsarii avionului si mentinerii sale in aer. Iar un avion nu are greutatea unei masini, cu cat se adauga tona peste tona la masa totala a unui avion, cu atat este nevoie de mai multa energie pentru a-l ridica in aer si a-l mentine acolo ore bune.

Energia electrica in industria aeronautica

Se considera ca, in prezent, costurile cu combustibilul pot sa se duca spre un procent de 70% din cheltuielile totale ale unei companii aeriene, de aceea folosirea unor surse alternative de energie este cu atat mai dorita. Iar eficienta in folosirea avioanelor nu inseamna doar reducerea cheltuielilor cu combustibilul, ci si reducerea distantei pe care avionul o parcurge de la terminalul de pasageri sau de marfa pana la pista de decolare si invers, de la pista de aterizare pana la terminal, reducerea intarzierilor, maximizarea incarcaturii si minimizarea cantitatii de energie necesare sa transporte o asemenea incarcatura, optimizarea rutelor etc.

Avioane electrice in viitorul apropiat?

Acestea sunt teluri care nu pot fi atinse decat cu un efort comun, din partea companiilor aeriene si ale aeroporturilor. Iar acest efort comun isi pune toate sperantele in electrificarea aviatiei. Totusi, avioanele electrice nu prea se vad la orizont intr-un viitor apropiat. Conform Shell, exista posibilitatea unor drone comandate electric si care sa poata sa transporte o singura persoana dintr-un oras in altul, dar nimic mai mult de atat. Sau cel putin, nu pana de curand, cand EasyJet impreuna cu Wright Electric au anuntat ca spera sa poata lansa in urmatorii 10 ani un avion care sa functioneze pe baza de baterie si sa faca un zbor scurt.

avioanele electrice o alternativa viabila

Stirea a aparut in septembrie 2017 in Daily Mail. Conform acesteia, avioanele electrice vor opera zboruri pe distanta scurta, biletele de avion vor fi mai ieftine, emisiile vor fi reduse, si zgomotul de asemenea. Scopul este sa faca avioanele sa zboare pana la 335 mile si sa acopere rute populare precum Londra – Paris sau Edinburgh – Bristol. Daca ne luam dupa statistici, pe rute care sunt pana in 335 mile merg cam ⅕ din pasagerii companiei EasyJet.

Exista voci in domeniu care spun ca avioanele electrice nu sunt o alternativa viabila, deoarece sunt multi fabricanti de masini care incearca sa construiasca masini electrice pe care sa nu trebuiasca sa le incarci decat dupa 150 – 200 mile si care se chinuie sa isi atinga scopul. Dar asta nu ii impiedica pe cei de la EasyJet sa spere in continuare ca vor reusi in urmatorii 10 ani sa construiasca un avion electric care sa acopere distante scurte. Un alt vis este acela ca in urmatorii 20 ani toate zborurile pe distante scurte sa fie operate exclusiv de avioane electrice.

Wright Electric estimeaza ca avioanele electrice vor fi cu 50% mai silentioase si va fi cu 10% mai ieftin pentru companiile aeriene sa le cumpere si sa le opereze, ceea ce se poate transfera si catre pasageri, care vor plati mai putin pe un bilet de avion. Iar sefa de la EasyJet Carolyn McCall spune ca “avioanele electrice vor zbura si intrebarea nu este daca vor zbura, ci cand vor zbura”.

Este un vis frumos, insa foarte greu de realizat. Cei de la Shell au facut pentru comparatie o prezentare scurta in care se prezinta cantitatea de energie pe care o elibereaza combustibilul Jet A1, bateriile existente pe baza de ioni de litiu si bateriile care sunt in prezent in dezvoltare, pe baza de litiu si alte metale. Diferenta in favoarea combustibilului Jet A1 este covarsitoare: energia eliberata de 1 kg de Jet A1 este de 42 MJ, cea eliberata de bateria Li-Ion in jur de 0,7 MJ, iar de bateria Li-Metal 1,8 MJ. Daca ne referim la litri, 1 l de Jet A1 elibereaza o cantitate de energie de 37,4 MJ, bateria Li-Ion, in jur de 2 MJ, iar bateria Li-Metal 4,3.

O problema care ar putea aparea, in cazul in care avionul electric ar fi intr-adevar creat si ar functiona pe distante scurte este determinata de insasi aceasta distanta scurta pe care ar putea-o parcurge. In prezent, avioanele pot ateriza de urgenta, pot sta in aer pentru mai multe ore daca nu au pista libera la sol, se pot intoarce in aeroportul de unde au plecat chiar daca au parcurs mai bine de o jumatate de ora in zbor etc. Un avion care are restrictie la distanta, determinata la randul ei, de capacitatea redusa de energie eliberata de o baterie, nu ar mai putea sa faca astfel de manevre in timpul zborului, in cazul in care s-ar ivi o problema.

O alta problema ar fi la aterizare. In prezent, avioanele aterizeaza mai usor decat au decolat pentru ca ard combustibil (se considera ca in medie sunt cu 20% mai usoare la aterizare). Cu un avion electric, situatia este inversa: la aterizare, va avea o greutate mai mare decat la decolare, deoarece o baterie care se consuma inseamna ca se oxideaza, iar aceasta se traduce in cresterea masei sale. Si pentru a ateriza, avionul va avea nevoie de un alt tren de aterizare care sa sustina greutatea sporita.

Avionul electric – un proiect ambitios si realizabil

Dorinta EasyJet si Wright Electric de a vedea un avion electric zburand pe cer in urmatorii 10 ani este o dorinta ambitioasa si s-ar putea dovedi a dura mai mult decat s-a sperat initial. Ca exemplu, cei de la Shell ne propun lansarea avionului 787 Dreamliner. Acesta a fost anuntat ca si concept de catre Boeing la inceputului lui 2003, si si-a primit certificarea de a functiona abia spre sfarsitului lui 2011. Cu alte cuvinte, au trecut aproape 9 ani de la anuntul sau de creare pana cand avionul a fost certificat. Iar acest avion este unul dintre multele avioane create de Boeing, nu este primul avion realizat de ei, cum doresc cei de la EasyJet sa creeze.

drona

Din pacate, dupa lansare, 787 a avut probleme cu sistemul de la baterie pentru electronica de la bord, ceea ce a facut ca avionul sa fie mentinut la sol pana in aprilie 2013, cand si-a reluat zborurile. Avionul electric care va fi realizat de catre EasyJet impreuna cu Wright Electric este revolutionar din punct de vedere al propulsiei si al designului, va necesita un sistem complex de certificare si testare de catre companiile aeriene, aeroporturi si autoritatile aeronautice, incat s-ar putea sa dureze mai mult decat ce s-a anticipat pana il vom vedea zburand.

Acest proiect de creare a unui avion electric este extrem de costisitor, si va fi cu adevarat interesant de vazut cum o companie mica va reusi acest lucru, atat timp cat pe piata exista gigantii Boeing si Airbus. David Hone de la Shell afirma ca este un proiect ambitios numai sa gasesti finantarea necesara, tinand cont ca un avion atat de revolutionar necesita investitii de mai multe miliarde de dolari in design, inginerie, dezvoltarea prototipului, fabricare, testare si certificare.

Trebuie sa tinem cont ca nevoia de raspandire a folosirii electricitatii in viata de zi cu zi este imperativa si numai cu ajutorul acestor vise marete putem sa reusim sa evoluam. Sa speram ca EasyJet si Wright Electric isi vor implini visul si ne vor ajuta pe toti sa traim intr-o lume mai curata, sa ne pastram planeta sanatoasa si sa calatorim in toata lumea la un pret redus.

Foto: freepik