Victoria lui Sebastian Vettel în Marele Premiu de Formula 1 de la Interlagos din Brazilia (cea de-a noua victorie consecutivă a campionului en-titre) trage cortina peste sezonul F1 din 2013 și ne îndreaptă cu gândul spre sezonul 2014. Finalul anului 2013 este sinonim cu apusul epocii motorului aspirat în Formula 1, noul sezon urmând să marcheze revenirea la motoarele turbo. Fanii Marelui Circ speră că noul sezon va fi mai puțin plictisitor și că cerințele tehnice diferite și noile echipe de piloți vor aduce un mult așteptat reviriment al spectacolului. Acest reviriment depinde însă de o serie de factori cheie a căror evoluție poate determina succesul sau eșecul competiției din 2014 și anume:
- Dezvoltarea noilor pneuri de către Pirelli. După ce li s-a reproșat în dese rânduri fragilitatea anvelopelor pe care le furnizează, italienii de la Pirelli au făcut progrese importante când vine vorba de durabilitatea pneurilor medium și hard. Astfel, în Marele Premiu al SUA de la Austin cei mai mulți piloți au optat pentru o strategie cu o singură oprire la boxe. Perpetuarea acestei tactici pentru sezonul 2014 ar reduce numărul de depășiri și modificări ale ierarhiei pe parcursul curselor mai ales coroborată cu limitarea cantității de combustibil ce poate fi utilizat în timpul unei curse. Așadar, deși piloții nu vor mai fi obligați să menajeze anvelopele, ei vor avea un nou motiv de a nu merge la limită: perspectiva de a face “pana prostului”;
- Hegemonia Red Bull / Sebastian Vettel. Red Bull pare să beneficieze de formula perfectă pentru a ucide (din nou) competiția: bani, campionul mondial Vettel, cel mai bun designer de monopost (Adrian Newey) și cel mai organizat și eficient team principal (Christian Horner). Deși nu mai are un coechipier de calibrul lui Mark Webber (Ricciardo este un tânăr promițător, însă va avea nevoie de o perioadă de acomodare cu presiunea de la echipa campioană), Vettel pare să fi ajuns la apogeul carierei și doar un monopost foarte slab l-ar putea priva de un nou titlu. Există voci care susțin că noua configurație tehnică a monoposturilor din F1 ar putea reduce ecartul dintre Red Bull și concurență, însă Adrian Newey a fost tot timpul capabil să se adapteze la schimbări tehnice majore de-a lungul prestigioasei sale cariere.
- Fiabilitatea motoarelor turbo. Noile propulsoare cu cilindree redusă la 1600 cmc și arhitectură V6 vor fi supuse unor teste de fiabilitate extrem de dure, mai ales în prima jumătate a sezonului. Pe măsură ce echipele tehnice vor experimenta soluții noi, fiabilitatea va avea de suferit și este posibil să vedem foarte multe abandonuri care vor bulversa ierarhiile de cursă. Este de așteptat ca de abia în a doua jumătate a sezonului fiabilitatea motoarelor să se îmbunătățească, iar piloții să fie 100% familiarizați cu noile monoposturi. Conform zvonurilor din culisele F1, Mercedes Grand Prix este echipa care are cel mai performant motor V6 turbo în momentul de față și cel mai mare avans tehnologic față de ceilalți producători de motoare.
- Poate reveni Ferrari în top? Duo-ul Fernando Alonso/Kimi Raikkonen este, cel puțin pe hârtie, cel mai valoros din F1. Recrutarea valorosului designer James Allison de la Lotus promite nașterea unui monopost mult mai competitiv decât cel din 2013. Există un singur pericol: un conflict al orgolioșilor foști campioni mondiali, recunoscuți pentru personalitățile lor extrem de puternice. Sau poate se va naște o rivalitate care să producă momente memorabile.
- Își poate reveni Lewis Hamilton? Pilotul britanic este în continuare foarte rapid și își dorește cu ardoare să câștige un nou titlu de campion mondial. Dacă Mercedes îi va oferi mașina de care are nevoie pentru a-și valorifica pe deplin imensul talent și dacă el își va găsi liniștea interioară, Lewis poate fi supriza din 2014.
Foto: freepik