Motorul in patru timpi a fost patentat in urma cu aproape 150 de ani, multe date ale problemei schimbandu-se de atunci, odata cu trecerea anilor si cu progresele tehnologice. Vom incerca in cele ce urmeaza sa explicam ce anume se intampla cu un carburant intr-un motor modern.
Probabil ca pana la acest moment ai aflat deja despre functionarea rapida a combustibilului pentru performanta Shell V-Power fara plumb, conceput de cei de la Shell in asa fel incat sa functioneze instant odata ajuns in motorul masinii. Insa ce se intampla acolo? Cum functioneaza totul?

Totul tine de control. Ciclul in patru timpi care face motorul sa functioneze este practic acelasi de acum 100 de ani. Cu toate acestea, detaliile sunt foarte diferite! Astazi totul este despre cum sa obtii cat mai multa energie dintr-un minim de combustibil.
Deci care sunt exact inovatiile care fac motorul pe benzina in patru timpi de astazi sa fie atat de avansat?

Temporizarea variabila a supapelor

In trecut supapele de admisie si evacuare se deschideau si se inchideau la intervale stabilite de timp, dictand caracteristicile si performanta motorului. Dar daca modifici momentul in care valvele se deschid si se inchid, vei avea un motor capabil de viteze mari, fara sa faca vreun compromis la capacitatea de a “trage” la viteza mica.
Temporizarea variabila a supapelor este obtinuta prin modificarea pozitiei rotative a arborelui cu came de admisie raportat la arborele cu came pentru evacuare.

Valvematic, Valvetronic, MultiAir si altele

In continuare, s-a modificat nivelul de deschidere a valvelor si durata deschiderii. Cel mai bun mod de a modifica nivelul deschiderii si durata acesteia este sa fie facuta in mod continuu intr-un interval larg.
Folosirea supapelor de admisie pentru a controla fluxul de aer, modificand cat de mult sunt deschise, va indeparta o obstructionare majora pentru fluxul de aer.
Producatorii de masini au incercat ani la rand sa proiecteze sisteme care pot deschide valva electronic sau hidraulic, fara limitarile arborelui cu came.

In cele din urma au reusit sa atinga acest obiectiv in 2009, creand motorul MultiAir, care poate trage energic de la viteze reduse si sa accelereze ca o masina de curse fara ca performanta sa fie compromisa.
Acum vine partea inteligenta: o supapa electrica solenoid elimina o parte din fluxul de ulei in conducta hidraulica de pana la 60 de ori pe secunda, lasand restul sa deschida supapa de admisie. Este probabil cel mai importan progres in ceea ce priveste designul motorului cu piston din ultimii 100 de ani.

Injectia directa

Prin injectia directa, carburantul este improscat direct in cilindru. La sarcina usoara, acesta poate fi injectat chiar inainte de producerea scanteii, aproape de varful timpului de compresie.
Practic, poti injecta mai putin carburant decat ar fi teoretic necesar pentru volumul total de aer, si sa obtii totusi o ardere adecvata.
Pentru functionare la putere mare, carburantul este injectat in timpul de inductie, ceea ce ofera timp pentru injectarea unei cantitati mai mari de carburant, ce raceste aerul cand intra in cilindru. Asta inseamna ca amestecul poate fi comprimat mai mult fara supra-incalzire.

Turbocompresorul

Un turbocompresor are o turbina care utilizeaza surplusul de energie din fluxul gazelor de evacuare pentru a actiona un compresor de aer. Turbocompresorul comprima aerul si il forteaza sa intre in motor, astfel incat sa poata patrunde mai mult in fiecare cilindru pentru un plus de putere.

Protectie optima cu Shell

Tehnologia despre care am vorbit pana in acest moment are de-a face cu ciclul in patru timpi, insa exista mai multe moduri in care motoarele moderne pot economisi energie. Frecarea este dusmanul eficientei, asadar cu cat componentele unui motor se pot misca mai usor, cu atat este mai bine.
Uleiul Shell nu numai ca lubrifiaza motorul, dar il si curata de depozitele daunatoare, gratie agentilor sai ingeniosi activi de curatare. In plus, poti verifica ce ulei ofera protectie optima pentru motorul tau, folosind un instrument foarte util al celor de Shell, care te va ajuta sa gasesti lubrifiantul ideal pentru masina ta. Se numeste Shell LubeMatch si il gasesti aici.

Foto: freepik