In inima fiecarui motor se afla combustibilul pe care acesta il utilizeaza, iar Shell V-Power este cel mai performant combustibil al celor de la Shell. Propun sa vedem, in cele ce urmeaza, cum functioneaza acesta.
Glenn Wilson, inginer auto cu peste 35 de ani de experienta in industrie si 25 de ani de ani la Shell, este membru al echipei Shell pentru Tehnologia Motoarelor si Vehiculelor. Wilson a lucrat cu combustibilii Shell V-Power inca din primele momente ale programului de dezvoltare.
Asa cum noi oamenii avem nevoie de celebrele 5 portii de fructe si legume pe zi ca sa ne mentinem sanatosi, in acelasi mod motorul unei masini sau al unei motociclete are nevoie de o dieta buna.
Experienta bogata a lui Glenn Wilson l-a facut sa fie un fel de “nutritionist al motoarelor”, el fiind omul care stie exact in ce ar trebui sa constea “dieta” unui motor.
Cheia pentru dezvoltarea celui mai performant combustibil consta in intelegerea exacta a ceea ce se intampla in inima motorului: interactiunea dintre combustibil si componentele motorului.
Vrei ca masina ta sa fie performanta, iar alegerea combustibilului este un aspect care poate juca un rol foarte important in acest sens!
Dar cum functioneaza Shell V-Power? I-am cerut lui Glenn sa ne ghideze prin anatomia unui motor.
Camera de combustie
Inima si plamanii motorului, locul in care aerul este absorbit si combinat cu combustibil inainte de a fi rostogolit, invartit, comprimat, ars si apoi eliberat catre teava de esapament. Este cunoscut si drept Ciclul Otto in patru timpi.
La motoarele pe benzina, scanteia initiaza combustia, conferind o ardere lina care dezvolta presiune, apasand pistonul in jos. Cu toate acestea, la presiuni si temperaturi inalte unii carburanti pot avea tendinta de a arde spontan. Detonarea este un fenomen de ardere anormala a amestecului de carburant in cilindri, ce poate determina aparitia unui sunet specific metalic, ca de bataie, atunci cand apar arderi rapide, haotice.
Efectele detonatiei pentru un motor tin in principiu de performanta redusa, iar in cel mai rau caz putem vorbi chiar despre daune permanente.
Cifra octanica a benzinei este un instrument care masoara cat de bine poate rezista combustibilul la aceste episoade.
“Temporizarea combustiei este esentiala pentru transferul eficient de energie de la combustibilul arzand catre motor. O cifra octanica mai mare permite aparitia mai devreme a scanteii, ceea ce inseamna ca pistonul poate fi impins in jos mai eficient si pentru mai mult timp” spune Wilson.
Injectoarele de combustibil
Treaba injectoarelor de combustibil este sa se asigure ca benzina sau motorina sunt dispersate si mixate in aer exact dupa reteta si volumul necesar. La un motor diesel, ele vor trebui sa injecteze combustibil cu presiune mare prin gauri mai subtiri decat un fir de par uman.
Unii combustibili pot duce la contaminarea gaurilor injectorului, ceea ce poate intrerupe schema de pulverizare, conducand astfel la o combustie slaba si la o pierdere de energie. “Motoarele diesel pot fi vulnerabile in mod deosebit la depozitele de pe injectoare, iar asta poate afecta foarte serios injectarea” spune Wilson.
Combustibilul diesel Shell V-Power este conceput sa restabileasca si sa mentina puterea motorului prin protejarea activa a acestuia.
Supapele de admisie
Treaba supapelor de admisie este sa se deschida si sa se inchida de cateva sute de ori pe minut pentru a permite, in functie de designul motorului, accesul aerului sau mixului de aer si carburant in camera de combustie. La un motor cu benzina conventional cu injectie, supapele de admisie pot fi expuse la formarea de depozite, care pot avea efecte perturbatoare.
“Daca valvele de admisie ale motorului pe benzina au fost expuse formarii de depozite, poti avea un motor care functioneaza slab la accelerare, astfel ca vei avea mai putina putere la dispozitie si un raspuns mai slab” spune Wilson.
Shell V-Power este conceput sa treaca la treaba instant la nivelul motorului si sa elimine depozitele ce reduc performanta.
Inelele pistoanelor
Inelele pistonului au ca scop sa formeze un fel de sigiliu intre piston si peretele cilindrului si sa alunece in sus si in jos de-a lungul gaurilor cilindrului de cateva mii de ori pe minut.
“In interiorul unui motor se afla un loc dificil, mai ales la extremitatile unui timp, atunci cand viteza pistonului este practic zero. Este dificil de mentinut lubrifierea, iar intre inelele pistolului si peretii cilindrului poate aparea frecarea” spune Wilson.
Interfata dintre aceste componente este dificil de lubrifiat. Inelele trebuie sa formeze un sigiliu strans pentru a preveni patrunderea uleiului de lubrifiere in spatiul de combustie (ceea ce ar putea conduce la o cantitate mai mare de emisii) si pentru a impiedica intrarea gazelor de combustie in carterul motorului.
Aici se poate remarca un alt element unic al tehnologiei Shell: “Shell V-Power contine Tehnologia de Modificare a Frecarii (FMT) conceputa sa reduca frecarea in zone cheie ale motorului, mai ales in ansamblul pistonului”.
In acest mod, motorul poate beneficia de energie valoroasa, ceea ce poate duce la o acceleratie imbunatatita.
Acesta este doar un exemplu pentru modul in care bunele invataminte trase din parteneriatul tehnic cu Scuderia Ferrari pot aduce beneficii reale clientilor Shell.
Foto: freepik