Analiza uleiului de motor este procesul de testare a lubrifiantilor pe baza de ulei pentru a determina sanatatea uleiului, contaminarea si starea si uzura masinii. Este o parte integranta a tribologiei – studiul uzurii utilajelor – si este un element comun al programelor de intretinere bazate pe stare. Analiza uleiului foloseste diverse instrumente si tehnici pentru a dezvalui proprietatile uleiului lubrifiant. Afla totul despre analiza uleiului si despre importanta sa pentru starea masinii tale.

Ce este analiza uleiului?

Efectuarea unei analize a uleiului ar trebui sa faca parte din intretinerea echipamentului. Scopul analizei uleiului este mai putin de a intelege calitatea lubrifiantului dintr-o masina si mai mult de a determina daca o masina functioneaza corect. Aceste analize sunt parti mici din ceea ce cunoastem sub denumirea de „tribologie” – stiinta si ingineria fenomenelor de frecare, lubrifiere si uzura pentru suprafetele care interactioneaza in miscare relativa.
Analiza uleiului reprezinta prelevarea unei probe de ulei, trimiterea sa catre un laborator pentru testare, citirea raportului, urmate de ajustarea practicilor si utilizarea masinii in consecinta. Prin rularea unei serii de teste pot fi identificate probleme pe care altfel nu le poti depista si poti reduce problemele viitoare.

De ce e nevoie de analiza uleiului

Aceasta analiza este extrem de importanta deoarece calitatea uleiului unei masini este in stransa legatura cu durata de viata a acesteia si cu cat de bine functioneaza. Fara o lubrifiere adecvata, piesele se macina, motoarele se supraincalzesc, contaminantii se extind si defectiunea masinii devine iminenta.
Alegerea unui ulei de calitate este doar o parte a mentinerii sanatatii masinii, sanatatea uleiului fiind la fel de importanta! Fara esantionarea consecventa, chiar si uleiul de cea mai buna calitate va duce la defectarea utilajelor in timp.

Tipuri de analiza a uleiului

Exista multe tipuri de analiza a uleiului, ce evalueaza o varietate de caracteristici ale unui produs. Fiecare tip de analiza ofera perspectiva sa asupra sanatatii echipamentului. Iata cateva dintre cele mai comune teste de rutina.

Vascozitatea

Vascozitatea este caracteristica cea mai importanta a unui lubrifiant. Un nivel prea mare sau prea scazut al vascozitatii poate fi simptomul – sau cauza – a diverse probleme.
O vascozitate suboptima poate fi efectul utilizarii unui lubrifiant incorect sau al contaminarii cu antigel sau alt solvent. Modificarile ce tin de vascozitate pot duce la probleme precum oxidarea sau factori de stres termic.

Analiza elementelor

Testele de analiza a elementelor sunt utilizate pentru a detecta elemente specifice, substante chimice sau metale de uzura ce pot exista in ulei din cauza uzurii masinii, a contaminarii cu ulei sau a aditivilor. Acest test masoara concentratia metalelor in ulei.
Testul se efectueaza cu ajutorul unui spectrometru, folosit pentru a masura concentratia elementelor specifice prezente intr-un ulei. Deoarece spectrometrul poate detecta doar cele mai mici particule – de obicei 5 microni sau mai putin – acest tip de analiza nu poate detecta toate tipurile de contaminare.

Ferografia

Acolo unde analiza elementelor este insuficienta, se poate face si o ferografie analitica. Acest tip de test este utilizat pentru a examina particulele, resturile de uzura si contaminantii solizi din uleiurile de motor fara nicio limita legata de dimensiunea particulelor.
Pentru a aplica un camp magnetic uleiului se foloseste un ferograf, ce separa si sorteaza particulele de uzura din ulei, pentru a permite inspectia si analiza ulterioara.

FTIR

FTIR sau spectroscopia infrarosu „fourier transform” este o alta modalitate eficienta de testare a nivelului unor contaminanti, precum combustibilul, apa si funinginea. Mostrelor de ulei li se aplica lumini infrarosu, astfel incat sa poata fi identificate particulele si sa li se observe proprietatile.

Indicele de aciditate si indicele de bazicitate

Testul indicelui de aciditate (AN) se efectueaza prin amestecarea unei probe de ulei cu solutii chimice pentru a determina nivelul de aciditate al acesteia. AN reprezinta apoi o estimare a gradului de epuizare a aditivilor, contaminare acida si oxidare a uleiului.
In mod similar, indicele de bazicitate (BN) este utilizat in mod specific pentru motoarele cu ardere si reprezinta capacitatea uleiului de a neutraliza acizii care apar ca urmare a arderii si a degradarii uleiului.

Numararea particulelor

Numararea particulelor este o metoda de testare ce utilizeaza lumini si microscoape pentru a detecta particulele din tot felul de probe, cum ar fi aer, apa si substante chimice. La uleiuri si grasimi, el este utilizat pentru a masura rata de contaminare al uleiului si pentru a determina daca acesta mai poate fi utilizat.

Analiza umiditatii

Contaminarea cu apa a uleiului poate cauza uzura accelerata si coroziunea masinilor. Pentru a efectua analiza umiditatii, probele de ulei sunt distilate astfel incat orice continut de umiditate sa fie vaporizat, colectat separat si masurat pentru a determina nivelul de umiditate.

Ce informatii dezvaluie analiza ulerilor si grasimilor?

Analiza uleiului dezvaluie informatii importante despre starea de sanatate a unei masini fara a fi nevoie sa o dezasamblezi. In acest fel, analiza uleiului este similara cu alte forme de testare nedistructiva (NDT). Ea ofera informatii utile despre starea echipamentului fara a fi nevoie sa il deteriorezi in timpul procesului.
In combinatie cu alte metode de testare, echipa de mecanici poate aduna suficiente informatii pentru a planifica si efectua intretinerea corectiva. Testele regulate ale uleiului si grasimilor pot oferi multe beneficii.
– Durata de viata maxima a uleiului
– Reducerea deseurilor si a costurilor de intretinere
– Durata de viata extinsa a echipamentului
– Mai putine defectiuni, defectiuni catastrofale si timpi neplanificati
– Performanta si productivitate imbunatatite ale bunurilor
– Cresterea valorii de revanzare a bunului

Cum alegi laboratorul potrivit pentru analiza uleiului

Analiza uleiului necesita echipamente specializate si profesionisti calificati. Majoritatea organizatiilor nu au bugetul sau resursele necesare pentru a construi un laborator intern si lucreaza in schimb cu un laborator specializat off-site.
Consiliul International pentru Lubrificarea Masinilor (ICML) este o organizatie non-profit recunoscuta la scara larga, ce reglementeaza tot ceea ce are legatura cu lubrifierea masinilor. ICML efectueaza examene de certificare si acrediteaza profesionisti in lubrifiere din intreaga lume.
Certificarile in analiza uleiului emise de ICML respecta indrumarile Organizatiei Internationale pentru Standarde (ISO) si includ:
– Analist lubrifiere pentru masini (Nivel I, II, III)
– Tehnician lubrifiere pentru masini (Nivel I, II)
– Analist de laborator pentru lubrifianti (Nivel I, II)
– Inginer Lubrifiere Masini

Un alt organism care formeaza si elibereaza certificate profesionistilor in lubrifiere este Societatea Tribologilor si Inginerilor in Lubrifiere (STLE). Ei emit doua certificari legate de analiza uleiului:
– Specialist certificat in lubrifiere (CLS)
– Analist de monitorizare a uleiului (Nivel I, II)
STLE are propriul set de standarde si proceduri pentru a certifica profesionistii si analistii in analiza uleiului.

Cum se face analiza uleiului

Desi nu vei efectua singur testul, este important sa stii cum sa colectezi si sa trimiti probele la laborator si sa interpretezi rezultatele. Pentru a te asigura ca rezultatele analizei uleiului sunt exacte si utile, este esential sa urmezi cativa pasi cheie.

Kit-ul de testare

Contacteaza laboratorul unde vei trimite analiza uleiului si solicita un kit de testare. Ei iti vor furniza materialele si instructiunile de care ai nevoie pentru a colecta proba si pentru a o expedia la laborator.

Incalzirea motorului

Proba trebuie sa fie reprezentativa pentru uleiul folosit in timpul functionarii masinii. De aceea, in mod ideal, se preleveaza probe de ulei dupa ce motorul s-a incalzit si in timp ce acesta este in stare de functionare.
Daca nu este posibila prelevarea probei in timpul functionarii, aceasta poate fi extrasa imediat dupa ce masina a fost oprita. Timpul este esential – daca uleiul lubrifiant este lasat sa se odihneasca, sedimentele sau contaminantii se vor separa si pot afecta acuratetea probei.

Colectarea probei

Probele de ulei trebuie prelevate in recipiente curate, folosind echipamente precum o pompa de aspirare cu vid sau un alt dispozitiv. Echipamentul de care ai nevoie va veni adesea ca parte a unui kit de testare pentru analiza uleiului oferit de laborator. Tehnicile obisnuite sunt esantionarea cu pipeta, esantionarea in linie presurizata si esantionarea portului de drenaj.

Expedierea probei

Kitul pentru analiza uleiului trebuie sa aiba toate etichetele si materialele necesare pentru a permite expedierea prin posta a probei de ulei. La primire, laboratorul va efectua testele solicitate.

Primirea si aplicarea rezultatelor

In general, rezultatele sunt disponibile in cateva zile. Informatiile incluse intr-un raport de analiza a uleiului depind de kitul de testare ales. Desi nu va contine recomandari clare si precise, raportul va oferi masuratori foarte utile daca stii la ce sa fii atent.

La ce sa fii atent in analiza uleiului

Desi nu iti poate spune ce sa faci, un raport de analiza a uleiului iti poate oferi indicii importante asupra starii de sanatate a bunului si iti poate indica directia corecta pentru intretinerea necesara. Iata cum sa-l folosesti.

Identificarea nivelurilor anormale

Un raport de analiza a uleiului va include evaluari, citiri si niveluri chimice gasite in proba de ulei. Daca aceste niveluri sunt bune sau rele, depinde de parametrii ideali ai uleiului pentru masina testata. Consulta manualele furnizate de OEM pentru a stabili nivelurile ideale si pentru a le compara cu citirile de referinta.

Planificarea intretinerii si remedierea nivelurilor anormale

Dupa ce identifici valorile care nu se incadreaza in nivelurile recomandate, va trebui sa planifici o vizita la service pentru a le rezolva. Iata cateva teste comune de ulei si ce ar putea insemna constatarile lor anormale pentru echipamentul tau.
Vascozitate. Vascozitatea excesiva a uleiului poate fi rezultatul contaminantilor si elementelor prezente in masina. Atenueaza performanta masinii in timp.
Elemente. Analiza spectrala sau ferografia te ajuta sa stabilesti daca elementele prezente sunt contaminanti sau fac parte din uzura normala. In functie de numarul si cantitatea de materiale prezente, analistii experti in ulei pot determina gradul de deteriorare si masurile de intretinere care pot fi luate.
Indicele de aciditate. Un indice mare de aciditate indica o sansa mare de coroziune. Indicele de aciditate ar trebui sa fie mentinut in intervalul recomandat de OEM.

Valoarea reala a analizei uleiului consta in actiunile de intretinere intreprinse ca raspuns la constatarile din raportul de analiza. Recomandarile obisnuite includ filtrarea uleiului, schimbarea uleiului sau monitorizarea ulterioara pentru nivelurile care se abat de la recomandari.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik