Administratia Biden a anuntat zilele trecute ca va propune o noua reglementare ce are ca obiectiv sa reduca poluarea generata de vehiculele grele, inclusiv autobuze si camioane.
Administratia are in vedere ca, pana in 2031, sa diminueze cu pana la 90% emisiile de oxizi de azot generate de vehiculele grele noi, ce pot contribui la astm si alte afectiuni pulmonare.
Daca va fi dusa la bun sfarsit, actiunea Agentiei pentru Protectia Mediului (EPA) va fi primul update facut reglementarilor actuale in decurs de 20 de ani, iar Casa Alba a spus ca masura va avea efecte semnificative asupra sanatatii publice.
Potrivit unei fise tehnice de la Casa Alba, reglementarea ar impiedica aproximativ 2000 de decese premature, precum si un numar de 6700 de vizite la spital si la camerele de garda. Ea ar duce, de asemenea, la un numar cu 18.000 mai mic de cazuri de astm in randul copiilor, a aratat Casa Alba.
Mai mult decat atat, EPA a anuntat ca reglementarea urmeaza sa stabileasca si standarde actualizate privind emisiile de gaze cu efect de sera pentru anumite tipuri de vehicule comerciale – o masura avand ca scop combaterea schimbarii climatice.
Sectorul transporturilor este cel mai mare contribuitor la schimbarea climatica din Statele Unite – reprezentand 29% din emisiile care incalzesc planeta. Combustibilii fosili arsi de vehicule contribuie si ele foarte mult la poluarea aerului, ceea ce poate avea efecte daunatoare asupra sanatatii oamenilor.
Acest anunt este, insa, doar primul dintr-o serie de pasi pe care administratia Biden ii face pentru a reduce poluarea generata de vehiculele grele si medii.
Ce urmeaza?
In cadrul unui discurs care anunta cei mai recenti pasi, administratorul EPA, Michael Regan, a numit acest anunt “doar primul pas din planul in trei parti al EPA” de a avea un sector al transporturilor de marfuri cu zero emisii.
El a spus ca in cadrul celui de-a doilea pas agentia isi propune sa reduca poluarea aerului si climei, generata de vehiculele medii.
Intr-un al treilea pas, EPA ar urma sa stabileasca standarde “noi si semnificativ mai puternice” privind gazele cu efect de sera pentru vehiculele grele, incepand cu anul de fabricatie 2030.
“Folosim aceasta abordare in trei pasi pentru ca sectorul de transporturi si camioane este amplu si complet si pentru ca nu putem sa ne permitem consecintele pentru sanatate, nedreptate ecologica si clima” a spus el.
Administratia a mai anuntat ca exista doua moduri in care ar putea pune in actiune primul pas.
Primul mod presupune majorarea standardelor privind oxidul de azot pentru anul de fabricatie 2027 si inca o data pentru anul de fabricatie 2031. Cea de-a doua optiune presupune majorarea standardelor doar in 2027.
Prima metoda – despre care EPA crede ca ar reduce poluarea mai mult – ar urma sa duca la reducerea cu 50%, pana in 2040, a emisiilor de oxid de azot generate de vehiculele grele.
Pana in 2045, cand se va renunta la cea mai mare parte a flotei actuale, emisiile de oxid de azot generate de vehiculele grele ar fi reduse cu peste 60%.
Noile eforturi fac parte dintr-o incercare a mai multor oficiali ai administratiei Biden de a evidentia investitiile intr-o infrastructura mai curata, inclusiv prin legea bipartizana a infrastructurii, in valoare de aproximativ 1000 de miliarde de dolari. Vicepresedintele Harris alaturi de cativa oficiali ai Cabinetului au subliniat parti din aceasta lege care ofera investitii in transporturi curate.
Legea bipartizana a infrastructurii include unele masuri avand ca obiectiv combaterea schimbarii climatice – construirea de incarcatoare pentru vehiculele electrice, de pilda – insa unele analize au constatat ca ar putea accelera, de fapt, schimbarea climatica prin construirea mai multor drumuri si adaugarea mai multor benzi pe drumurile existente.
Foto: freepik