Aditivii pentru ulei au fost intotdeauna un subiect de controversa in randul pasionatilor de automobile si al mecanicilor. Daca unele voci spun ca aditivii pentru ulei nu merita popularitatea de care au parte, altele garanteaza ca aceste produse imbunatatesc performanta si durata de viata a motorului. Care este realitatea despre aditivii pentru uleiuri?

Ce sunt aditivii pentru ulei?

Scopul principal al uleiului de motor este lubrifierea motorului si reducerea frecarii dintre piesele in miscare. Insa uleiul de motor indeplineste si alte cateva functii critice pentru motorul masinii tale. El protejeaza impotriva coroziunii, indeparteaza contaminantii, previne formarea mazgai si ajuta la racirea motorului. Pentru ca uleiul de motor nu poate face toate acestea de unul singur, aditivii de ulei vin sa imbunatateasca performanta uleiului de motor.
Aditivii pentru ulei sunt compusi chimici adaugati unui ulei de baza in timpul productiei sau prin suplimentele de ulei de pe piata de schimb.
Majoritatea uleiurilor de motor de pe piata contin 15-30% aditivi de ulei. Pentru a imbunatati si mai mult functionarea uleiului si a motorului, se pot folosi si suplimente de ulei aftermarket.

De ce ramane uleiul fara aditivi?

Exista mai multi factori care pot reduce prezenta aditivilor in uleiul de motor si care pot impiedica, asadar, motorul sa isi indeplineasca functiile necesare.
Uleiul de motor se degradeaza in mod natural in timp din cauza oxidarii si descompunerii. Aditivii din uleiul de motor se pot pierde si prin separare prin filtrare sau decantare, sau prin absorbtia pe particule, metal si suprafete de apa.
In unele cazuri, e posibil ca uleiul de motor de calitate slaba sa nu aiba de la inceput aditivi critici, din cauza formularii proaste.
In general, cu cat uleiul este folosit mai mult timp, cu atat se vor pierde mai multi aditivi.
Aditivii de ulei aftermarket pot imbunatati performanta uleiului intre schimburile de ulei si pot proteja motorul pe termen lung.

Tipuri de aditivi pentru ulei

Exista diverse tipuri de aditivi de ulei, potriviti pentru diverse aplicatii si motoare. Unii aditivi pentru uleiul de motor au ca scop sa controleze descompunerea chimica a uleiului, in timp ce altii imbunatatesc vascozitatea, favorizeaza curatarea, disperseaza depunerile si previn coroziunea.
Uleiurile de motor conventionale si sintetice contin de obicei un amestec din mai multe tipuri de aditivi de ulei formulati pentru un anumit tip de motor. Suplimentele de ulei de pe piata pot contine un singur tip de aditiv de ulei pentru a rezolva o anumita problema sau un amestec de aditivi pentru a imbunatati sanatatea generala a motorului.
Iata care sunt principalele tipuri de aditivi de ulei pe care ii gasim in uleiurile de motor, dar si suplimentele aftermarket.

1. Modificatori de vascozitate

Considerati in general cei mai bun aditivi pentru motor, modificatorii de vascozitate imbunatatesc indicele de vascozitate al uleiului. Atunci cand uleiul este incalzit si racit intr-un motor, vascozitatea se modifica. Indicele de vascozitate al unui ulei arata cat de mult se modifica vascozitatea. Un ulei de motor a carui vascozitate fluctueaza foarte mult va deveni prea subtire la temperaturi ridicate si prea gros pentru a curge corect la frig. Modificatorii de vascozitate, cunoscuti si ca amelioratori ai indicelui de vascozitate, mentin vascozitatea uleiului de motor intr-un interval acceptabil, indiferent de temperatura exterioara.

2. Aditivi anti-uzura

Aditivii anti-uzura acopera piesele si suprafetele motorului pentru a le proteja de uzura. Acesti aditivi de ulei activati la caldura reactioneaza cu metalul formand o pelicula subtire de lubrifiere. Imbunatatind lubrifierea motorului, aditivii anti-uzura reduc frecarea si previn blocarea motorului, chiar daca pelicula de lubrifiere a uleiului de motor s-a degradat. Unii aditivi anti-uzura incetinesc, de asemenea, oxidarea si previn coroziunea.
Majoritatea aditivilor anti-uzura contin ditiofosfat de zinc (ZDDP), care – desi ofera o lubrifiere suficienta – atunci cand este prezent in gazele de esapament poate creste emisiile si poate scurta durata de viata a convertorului catalitic. Cauta intotdeauna aditivi anti-uzura fara ZDDP, care lubrifiaza eficient motorul, dar reduc in acelasi timp emisiile si protejeaza convertorul catalitic.

3. Inhibitori de coroziune si rugina

Inhibitorii de coroziune si rugina protejeaza motorul de degradarea chimica daunatoare, neutralizand acizii din uleiul de motor si incetinind oxidarea. Formulati in general cu sulfonat de bariu si calciu, acesti aditivi pentru uleiul de motor creaza bariere pe componentele metalice ale motorului, respingand apa si prevenind rugina si coroziunea.

4. Detergenti

Detergentii sunt conceputi pentru a mentine motorul curat, indepartand depunerile de pe piesele sale si prevenind rugina. Detergentii neutralizeaza impuritatile din ulei si acizii formati in timpul oxidarii. Pentru ca mentin depunerile de ulei de motor si impuritatile solubile, acest tip de aditivi este esential pentru prevenirea formarii de mazga in motorul vehiculului tau.

5. Dispersanti

Un partener al detergentilor, dispersantii contribuie la prevenirea depunerilor si a mazgai suspendand particulele solide din uleiul de motor. Dispersantii mentin motorul curat, impiedicand depunerea particulelor si impuritatilor pe componentele metalice. Dispersantii contribuie, de asemenea, la mentinerea vascozitatii uleiului de motor, garantand o performanta buna la orice temperatura.

6. Aditivii anti-spumare

Aditivii anti-spumare previn spumarea uleiului de motor in timpul deplasarii prin motor. Ei reduc tensiunea de suprafata dintre bulele de aer si uleiul de motor, permitandu-le sa se sparga si sa se disipeze mai usor. Fara aditivi anti-spumare, uleiul de motor poate produce mici bule de aer ce provoaca pierderi de presiune a uleiului si cavitatie. Spumarea uleiului reudce, de asemenea, lubrifierea motorului si duce in final la coroziune. Din acest motiv, aditivii anti-spumare protejeaza indirect impotriva coroziunii, prevenind formarea spumei in uleiul de motor.
Atentie insa la folosirea unei cantitati prea mari de aditivi anti-spumare. Folositi in exces, acesti aditivi pot avea un efect invers, crescand practic productia de bule de aer.

Cum functioneaza aditivii pentru ulei de motor?

Aditivii pentru ulei sunt proiectati pentru a imbunatati performanta motorului si a uleiului pe care il folosesti. Modul in care fac asta variaza in functie de tipul de aditiv. Daca unii acopera componentele interne ale motorului pentru a imbunatati lubrifierea, altii induc reactii chimice benefice in interiorul uleiului, incetinind oxidarea si degradarea.
Aditivii lubrifianti acopera suprafetele metalice din interiorul motorului printr-o reactie chimica. Cand vehiculul este pornit, aditivul se combina cu uleiul si este pompat prin motor. Aditivii de ulei cu o rezistenta superioara a filmului se vor fixa pe toate componentele interne ale motorului.
Filmul creat de aditivii de ulei de motor anti-uzura previne contactul metal-metal. Aditivii eficienti se prind de peretii motorului si de piesele motorului mult timp dupa oprirea motorului, permitand aditivilor sa creeze un strat protector de durata in motor si sa elimine uzura la pornire.
Aditivii de calitate pentru uleiul de motor etanseaza si ghidajele supapelor si segmentele pistonului, contribuind la restabilirea compresiei motorului, ceea ce reduce consumul de ulei si imbunatateste eficienta combustibilului. La vehiculele cu kilometraj mare, aditivii pentru uleiul de motor ajuta, de asemenea, la restabilirea cuplului si a cailor putere. Cand motorul functioneaza mai eficient, sunt reduse si gazele de esapament iar motorul este mai sanatos.

Masina mea are nevoie de un aditiv?

Dupa ce intelegi cum functioneaza aditivii pentru uleiul de motor, beneficiile lor pentru performanta ar trebui sa fie clare. Daca inca te intrebi „De ce am nevoie de un aditiv pentru ulei daca majoritatea uleiului de motor contin deja acesti aditivi importanti?”, ei bine… raspunsul este ceva mai complex.
Desi aditivii aftermarket nu sunt necesari pentru ca masina sa poata functiona, ei ofera beneficii semnificative ce imbunatatesc performanta si longevitatea motorului. Alegerea celui mai bun aditiv pentru obiectivul tau va oferi o functionare mai fiabila a vehiculului pe termen lung, precum si intervale de service mai lungi. Pentru vehiculele mai vechi si cele cu kilometraj mare, aditivii de ulei pot contibui chiar la restabilirea motorului la conditiile anterioare de functionare.
Proprietarii de masini trebuie sa tina cont de varsta, kilometrajul si starea motorului lor pentru a determina daca au nevoie de aditivi de ulei. Iata cateva situatii in care vehiculul tau ar avea nevoie de un aditiv pentru ulei.

1. Vehiculele cu kilometraj mare

Cu cat masina ta a parcurs mai multi kilometri, cu atat motorul are parte de mai mult stres. De fiecare data cand conduci, uleiul de motor acumuleaza depuneri, creeaza frecare intre piesele in miscare si provoaca uzura generala. In plus, kilometrajul mare al vehiculului inseamna probabil ca motorul va functiona la o performanta mai mica decat cea maxima si va fi mai expus la riscul deteriorarii. Vehiculele cu kilometraj mai mare pot avea nevoie si de schimburi mai frecvente de ulei, ceea ce creste cheltuielile.
Aditivii pentru ulei pot reduce in mod eficient uzura si stresul asupra motorului, crescand performanta acestuia pe termen lung. Aditivii anti-spumare si anti-uzura acopera piesele motorului pentru a preveni rigiditatea si cedarea motorului. Detergentii si dispersantii pot preveni formarea mazgai si a murdariei pentru a mentine motoarele cu kilometraj mare in functiune si pentru a permite intervale mai lungi intre schimburile de ulei.

2. Vehiculele mai vechi

Masinile mai vechi sunt si ele mai vulnerabile la deteriorarea motorului si mai expuse riscului de rugina interna si coroziune. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este ca motorul sa se defecteze din cauza lubrifierii proaste sau a lipsei elementelor de protectie din uleiul de motor.
Cei mai buni aditivi pentru motoarele mai vechi pot imbunatati performanta motorului reducand rata de oxidare, prevenind coroziunea si rugina. Aditivii pentru uleiul de motor mentin motorul curat reducand uzura cauzata de impuritati si depuneri. Atunci cand uleiul de motor poate curge fara probleme, oferind vascozitatea si lubrifierea adecvate, vehiculele mai vechi pot functiona mai eficient si mai fiabil.

3. Vehiculele cu semne de uzura

Chiar si vehiculele mai noi si cu kilometraj mic pot avea parte de un grad ridicat de uzura. Daca vehiculul este condus in conditii dure – vreme extrem de calda sau rece, de pilda – el poate incepe sa dea semne timpurii de deteriorare. Pornirea unei masini pe vreme rece reprezinta un stres pentru motor. Chiar daca vehiculul se incalzeste suficient, uleiul de motor poate fi prea gros si poate bloca filtrul de ulei sau poate cauza acumularea de depuneri.
O alta cauza de imbatranire prematura a unui motor este faptul ca nu are parte de o intretinere adecvata. Daca vehiculul nu are parte de service regulat, cu schimbari periodice de ulei, motorul nu va avea performanta optima.

Semne de uzura prematura

Zgomote ciudate. Sunetele neobisnuite, precum batai puternice, ciocanit, scrasnit, suierat sau scartait pot fi un semn al deteriorarii motorului.
Mirosuri neobisnuite. Mirosuri precum cel de cauciuc ars, oua stricate, tesatura arsa, benzina si ulei pot semnala uzura interna a motorului.
Fum sau abur. Fumul sau aburul care iese de sub capota este un semn clar ca e momentul pentru o inspectie a masinii. Fumul inchis la culoare ce iese pe teava de esapament poate fi si el un semn al unei scurgeri de ulei in motor.
Martorul de bord pentru motor. Un indiciu evident ca vehiculul tau are probleme cu motorul este aprinderea luminii de pe bord pentru motor. Nu ignora acest semn, pentru ca poate anunta o problema grava a motorului.

4. Vehiculele cu performanta diminuata

Un motor care nu este in stare de funnctionare maxima poate determina performante slabe ale vehiculului. Performanta redusa se poate manifesta in mai multe moduri, inclusiv eficienta scazuta a combustibilului si motorul care functioneaza cu probleme.
Un consum mai prost de carburant decat in mod normal, poate fi un semn ca faza de compresie a motorului nu functioneaza corect, fie din cauza acumularii de depuneri, scurgerilor de ulei sau lipsei lubrifierii. Cei mai buni aditivi de ulei pot rezolva toate aceste probleme pentru a restabili performanta motorului.
Un sistem de combustibil infundat din cauza uleiului de calitate scazuta poate face ca motorul sa functioneze la ralanti. Aditivii pentru uleiul de motor pot reduce acumularea de depuneri si pot imbunatati vascozitatea uleiului, permitandu-i sa curga liber.

Beneficiile uleiului de motor

Aditivii pentru ulei pot reduce afectarea motorului in timp, pot creste longevitatea vehiculului si ii pot imbunatati performanta generala. Desi aditivii ofera fiecare in parte avantaje unice, iata care sunt principalele beneficii ale suplimentarii uleiului de motor cu aditivi.

Aditivii reduc uzura

Cea mai mare parte a uzurii motorului unui vehicul – peste 75% – are loc la pornire. Aditivii pentru uleiul de motor asigura o lubrifiere suficienta a tuturor pieselor si componentelor motorului pentru a preveni pornirile uscate sau la rece. Aditivii de ulei de inalta calitate creeaza o etansare protectoare ce dureaza luni de zile, pentru o pornire lina de fiecare data.

Aditivii restabilesc compresia

Lubrifiantii eficienti vor acoperi si inelele cilindrilor si ghidajele supapelor pentru o etansare mai buna. Aceste procese restabilesc compresia motorului pentru a imbunatati puterea si cuplul – ceea ce este benefic in special pentru motoarele cu kilometraj mare.

Aditivii contribuie la prelungirea intervalelor de service

Contribuind la mentinerea motorului in stare optima de functionare, aditivii pentru uleiul de motor ofera o protectie suplimentara intre schimburile de ulei. Aditivii pentru uleiul de motor aftermarket prelungesc si ei durata de viata a uleiului cu pana la 50%, iar schimburile de ulei mai rare inseamna costuri mai mici.

Aditivii stabilizeaza uleiul de motor

Aditivii de calitate pentru uleiul de motor stabilizeaza uleiul de motor prin imbunatatirea indicelui de vascozitate pentru o performanta fiabila in orice conditii meteo. Aditivii previn, de asemenea, si degradarea termica.

Aditivii reduc caldura

Atunci cand uleiul de motor face spuma, aceasta ii reduce capacitatea de a disipa caldura si de a regla temperatura de functionare. Prin reducerea spumei care se formeaza in uleiul de motor, aditivii reduc frecarea si in acelasi timp caldura. O temperatura de functionare mai scazuta a motorului poate contribui si la prelungirea duratei de viata a motorului.

Aditivii reduc zgomotele

O lubrifiere mai buna a motorului il face mai capabil sa absoarba si sa amortizeze socurile mecanice, ceea ce se traduce intr-o functionare mult mai silentioasa, in special la vehiculele mai vechi si cu kilometraj mai mare sau la cele care prezinta semne de uzura.

Aditivii imbunatatesc economia de combustibil

Frecarea poate consuma aproape 12% din energia combustibilului, reducand semnificativ eficienta acestuia. Lubrifierea adecvata cu aditivi poate reduce frecarea dintre piesele motorului, crescand economia de combustibil. O economie mai buna de combustibil este excelenta atat pentru mediu, cat si pentru bugetul tau.

Aditivii sunt compatibili cu uleiuri minerale si sintetice

Majoritatea aditivilor pentru uleiuri de motor pot fi utilizati atat pentru uleiurile de motor minerale, cat si pentru cele sintetice. Indiferent ce ulei folosesti, vei putea introduce aditivi in sistem. Insa pentru a fi sigur, stai de vorba cu un mecanic pentru a sti daca aditivul ales este un supliment bun pentru uleiul pe care il folosesti si pentru motorul tau.

Aditivii previn acumularea de spuma

Uleiul de motor este benefic, insa el poate provoca si o acumulare de spuma in arborele cotit. Unul dintre motivele pentru care se intampla acest lucru este excesul de ulei. Desi spumarea poate parea inofensiva, este esential sa te ocupi de aceasta problema cat mai curand posibil, pentru ca spuma poate provoca daune.

Aditivii previn acumularea de mazga

Un alt ucigas al motorului pe care aditivii pentru uleiul de motor il pot preveni este acumularea de mazga, acel depozit lipicios care, atunci cand este lasat netratat, dauneaza circulatiei corespunzatoare a uleiului de motor, precum si economiei de combustibil.

Dezavantajele aditivilor pentru uleiul de motor

Daca nu sunt folositi cu atentie, aditivii pentru uleiul de motor por avea si dezavantaje. Iata care cele mai importante.

Pot imbunatati o functie dar o pot reduce pe alta

Desi nimeni nu poate contesta numeroasele beneficii ale utilizarii aditivilor pentru ulei de motor, se poate intampla ca scopul unui aditiv sa impiedice atingerea obiectivului altui aditiv. Conform cercetarilor efectuate de studentii de la Universitatea Penn State, publicate in Science Magazine, aditivul dialchilditiofosfat de zinc (ZDPP) minimizeaza uzura motorului, insa el poate actiona si ca un agent de frecare la convertoarele catalitice.

Pot avea efectul invers

Folositi in mod incorect, aditivii pot avea un efect de bumerang. De exemplu, agentii anti-spumare sunt foarte eficienti, insa atunci cand exagerezi, exista sanse mari ca acesti aditivi sa formeze si mai multa spuma.

Foto: freepik