Uleiul este o parte esentiala a oricarei masini, iar rolul sau pentru functionarea optima a motorului nu poate fi subestimat. Cu toate acestea, schimbul de ulei este o problema ce continua sa creeze destule confuzii. Care sunt semnele ce iti arata ca ai nevoie de un schimb de ulei si care sunt factorii ce influenteaza intervalele optime de schimbare a uleiului unei masini?
Foarte multi soferi se bazeaza numai pe kilometraj ca indicator al momentului in care uleiul de motor trebuie inlocuit, insa exista si alti factori de care trebuie sa tii cont, printre care si calitatea uleiului, varsta masinii si modul in care este condusa. Iata mai jos care sunt acesti factori.
Factorii ce influenteaza intervalul de schimb de ulei
Frecventa cu care ar trebui sa schimbi uleiul de motor, ca si filtrul de ulei, sunt determinate de o serie de factori, precum conditiile de drum, distanta, tipul de ulei, obiceiurile de condus, etc. Afla mai jos tot ce trebuie sa stii despre factorii ce influenteaza intervalul pentru schimburile de ulei.
Conditiile de drum
Conditiile de drum pot afecta eficienta uleiului de motor. Daca te deplasezi frecvent intr-un oras cu trafic intens, in care se impun multe opriri si porniri, sau pe drumuri prafuite, este indicat sa schimbi uleiul mai des. Atunci cand conduci frecvent intr-un mediu cu mult praf, vor patrunde in ulei mai multi contaminanti decat daca ai conduce pe o autostrada, unde nu exista atat de mult praf.
Praful, mizeria si alte particule mici patrund in motor prin caile de admisie a aerului, in timp ce conduci. Ele trec prin motor si ajung in ulei.
Uleiul transforma aceste particule intr-o mazga, iar cand aceasta mazga se acumuleaza in motor, ea poate afecta curgerea adecvata a uleiului, poate infunda caile de trecere a aerului sau poate cauza alte daune ale motorului.
Temperatura de afara poate influenta si ea durata de viata a uleiului daca se intampla sa conduci pe vreme extrem de rece sau extrem de calda. Uleiul se va degrada mai repede daca vei conduce in conditii de caldura. Daca vei conduce la temperaturi foarte scazute, motorul tau se va incalzi in mai mult timp, iar uleiul se va ingrosa.
Distanta
Faci o multime de drumuri scurte sau lungi? Mergi mult la ralanti sau accelerezi frecvent? Aceste lucruri afecteaza modul in care functioneaza motorul masinii, dar si uleiul in sine si viteza cu care acesta se degradeaza.
Unele persoane schimba uleiul in functie de kilometraj, in principiu intre 5000 si 8000 de kilometri. Capacitatea uleiului de a proteja motorul scade dupa aproximativ 5000 de km.
Daca parcurgi mai putin de 15000 de km pe an, probabil ca e mai bine sa schimbi uleiul odata la 8000 de km. Daca parcurgi mai mult de 15000 de km pe an, ar trebui sa schimbi uleiul odata la 15000 de km.
Tipul de ulei folosit
Unul dintre cei mai importanti factori de care trebuie sa tii cont atunci cand decizi cand sa schimbi uleiul, este tipul de ulei pe care il folosesti, pentru ca acesta ii va afecta durata de viata.
Uleiul este lichidul vietii pentru masina ta si este responsabil pentru ca totul, de la motor pana la transmisie, sa functioneze fara probleme si eficient.
Daca folosesti un ulei de calitate scazuta, acesta se poate deteriora mult mai repede decat uleiul fabricat cu ingrediente de calitate superioara. Ceea ce inseamna ca va trebui sa-l schimbi la intervale mult mai scurte.
Calitatea uleiului este determinata de produsele de baza utilizate pentru producerea acestuia, fie ca este vorba despre ulei de motor complet sintetic, amestec sintetic, sau petrol.
Fiecare are propriul sau set de avantaje si dezavantaje. Uleiul pe baza de petrol este cea mai ieftina optiune, uleiul sintetic este cea mai scumpa varianta, in timp ce amestecurile sintetice reprezinta un compromis bun.
Pentru a gasi tipul de ulei de care are nevoie masina ta, va trebui sa verifici rezervorul de ulei de motor, sa iti intrebi mecanicul, sau sa faci cateva cercetari online, de pilda pe diverse forumuri auto.
Recomandarile producatorului
Daca nu esti sigur cand trebuie sa schimbi uleiul, consulta manualul masinii sau sistemul de monitorizare a duratei de viata a uleiului, daca masina ta are asa ceva.
Producatorul cunoaste cel mai bine masinile si motoarele pe care le produce, testeaza uleiurile in diferite conditii si a ales uleiul potrivit pentru vehiculul tau.
Unii producatori auto recomanda schimbarea uleiului la 5000-8000 de km, capacitatea uleiului de a proteja motorul incepand sa scada dupa aproximativ 5000 de km.
Alti producatori recomanda schimbarea uleiului la un anumit interval de timp, deoarece cu cat uleiul se invecheste, cu atat va fi mai putin eficient pentru protejarea motorului de uzura.
Insa daca alegi sa schimbi uleiul pe baza recomandarii producatorului, e bine sa fii constient de riscurile specifice.
Producatorii nu testeaza motoarele cu tipul de ulei pe care il vor folosi clientii, ci cu uleiurile care vin standard in masini, iar in general tu nu vei avea aceeasi optiune cand cumperi uleiul de motor de la magazin.
Un alt risc legat de schimbarea uleiului de motor pe baza recomandarii producatorului este ca poate fi facuta prea tarziu sau prea devreme. Explicatia este ca motorul si uleiul sunt folosite in conditii reale, de un proprietar anume si trece prin conditii specifice de trafic.
Semne ca ai nevoie de un schimb de ulei
Uleiul proaspat si curat optimizeaza performanta vehiculului tau, lubrifiind piesele si mentinand motorul curat si sanatos. Cu toate acestea, in timp, fluidul se descompune si nu mai reuseste sa isi indeplineasca sarcinile in mod optim. Odata ce incepe acest proces, masina ta va prezenta cel putin unul dintre semnalele de avertisment de mai jos.
1. Aprinderea becului de la ulei
Cel mai evident semnal de alarma ca exista o problema cu uleiul de motor vine in mod direct de la masina. Becul care indica o problema cu uleiul de motor se va aprinde atunci cand masina nu are destul ulei. Asadar, verifica joja pentru a vedea ce se intampla.
2. Zgomote si batai la motor
Uleiul ofera un strat de protectie intre partile motorului, evitand frecarea metal pe metal si mentine motorul silentios. Daca uleiul nu isi face treaba in mod adecvat, zgomotul motorului se va amplifica. In cazurile grave, poti auzi chiar batai sau huruit, ceea ce arata ca motorul se distruge incet incet, din pricina lipsei de lubrifiere.
3. Ulei inchis la culoare si murdar
Uleiul curat are culoarea chihlimbarului si este usor translucid. Pe masura ce se uzeaza, el se umple cu particule colectate din motor, iar culoarea sa se inchide. Nu va fi evident cand incepe sa se intample acest lucru, asa ca trebuie sa fii vigilent si sa verifici cel putin o data pe luna uleiul de motor. Pentru a face asta, scoate joja si sterge-o, iar apoi introdu-o din nou in rezervorul de ulei. Cand o scoti a doua oara, daca nu poti vedea joja de ulei, inseamna ca e timpul sa schimbi uleiul.
4. Miros de ulei in masina
Mirosul de ulei in interiorul masinii, poate semnifica adesea o scurgere de ulei. Daca simti si miros de gaze sau gaze de esapament, vehiculul se poate supraincalzi. Oricum ar fi, mergi cat mai repede la service.
5. Fum pe teava de esapament
Intotdeauna pe teava de esapament a masinii tale vor iesi vapori translucizi, dar daca acesti vapori se transforma in fum, inseamna ca e momentul pentru o verificare a motorului. Poti avea parti care nu mai functioneaza adecvat sau o scurgere de ulei.
6. Kilometraj prea mare
Daca ai parcurs o multime de kilometri in ultima luna, gandeste-te daca nu cumva e cazul sa schimbi uleiul mai devreme decat era planificat, sau decat o faci in mod obisnuit. Fiecare masina este diferita, dar pentru majoritatea vehiculelor schimbarea uleiului ar trebui sa se faca odata la 5000 de km sau odata la trei luni. Vehiculele noi necesita de obicei o schimbare de ulei la 10000 de km sau la sase luni. Consulta manualul masinii pentru instructiuni mai exacte. Daca ai un vehicul mai vechi, ia in calcul si un ulei pentru kilometraj mare.
Sursa foto: freepik.com
Foto: freepik