Pe 21 Martie 2014, fostul triplu campion din Formula 1 și unul dintre cele mai spectaculoși și admirați piloți din toate timpurile, Ayrton Senna ar fi împlinit 54 de ani.
În ziua respectivă, logo-ul motorului de căutare Google a fost personalizat cu un pavilion de Formula 1 în carouri alături de un portret stilizat al pilotului pe un fundal galben-verde (culorile drapelului național al Braziliei pe care Senna le-a purtat și pe casca de concurs de-a lungul carierei).
Google își modifică logo-ul clasic doar pentru a comemora un eveniment cu semnificație istorică deosebită sau a omagia o personalitate care a avut un impact major asupra lumii. Astăzi merită să ne amintitim de Ayrton Senna (1960 – 1994) și mai jos veți regăsi cel puțin 5 motive pentru a face asta:
A pilotat întotdeauna la limită, din pasiune și din instinctul său de geniu. Fie că a fost vorba de karturi sau de monoposturile de Formula 1, Senna a adoptat un stil agresiv și lipsit de orice urmă de teamă. În timpul sesiunii de calificări de la Marele Premiu de la Monaco din 1988, Senna a pilotat incredibil, susținând un ritm mult peste al oricărui alt pilot. Mai târziu, a declarat a simțit că se află într-o altă dimensiune și că în acele momente a pilotat exclusiv din instinct, mult peste limita fizică a monopstului și peste granița conștientului.
A rămas întotdeauna umil și modest. Deși era perceput ca un tip arogant, Senna se purta exemplar cu toți mecanicii, tehnicienii și cu majoritatea piloților. Excepție făceau desigur rivalii direcți, care ulterior și-au declarat public admirația pentru brazilian (inclusiv Alain Prost sau Michael Schumacher). Deși a donat sute de milioane de dolari pentru copii săraci din Brazilia și pentru salubrizarea cartierelor mărginașe din Sao Paolo, a făcut acest lucru în secret, fără a-și trâmbița activitățile umanitare în mass-media. A declarat că cea mai frumoasa etapă din cariera sa a fost cea din campionatul britanic de karting, când se bucura exclusiv de plăcerea competiției pure fără grija factorului politic și a banilor.
Niciodată nu făcea compromisuri. Fie că era vorba de modul în care obținea victoria sau de siguranța piloților, Senna nu accepta niciodată resemnarea. A declarat că un pilot de curse care nu atacă o breșă lasată de adversari nu este un pilot adevărat. A luptat cu despoticul fost președinte al FIA, Jean Marie Ballestre, pentru a îmbunătăți siguranța piloților și pentru a impune standarde mai stricte de securitate pe circuite. La Marele Premiu de la Suzuka din 1990, l-a scos de pe circuit pe contracandidatul la titlu Alain Prost, după ce FIA mutase startul pentru pole position pe jumătatea murdară a circuitului pentru a-l avantaja pe francez.
A oferit momente de neuitat în Formula 1. În 1993, în timpul cursei de la Donington Park, Senna se afla pe locul 5 după primul viraj, într-o mașină net inferioară din punct de vedere tehnic celor două monoposturi Williams Renault. A urmat apoi o adevărată demonstrație de forță, brazilianul preluând conducerea cursei până la sfârșitul primului tur și apoi depășindu-i pe toți piloții cu un tur (exceptând ocupantul locului secund). Bilanțul carieriei: 41 de victorii, 65 de clasări în pole-position și trei titluri de campion mondial.
A fost ultimul pilot de Formula 1 care și-a pierdut viața pe circuit în timpul unei curse. Senna a luptat mereu pentru îmbunătățirea siguranței piloților în F1. Alături de legendarul medic din F1, reputatul neurochirurg Sid Watkins, Ayrton a contribuit decisiv la optimizarea măsurilor de siguranță care astăzi sunt implementate pe toate circuitele moderne din F1. A fost profund afectat de accidentul lui Rubens Barichello și de moartea pilotului austriac Roland Ratzenberger (petrecută cu doar o zi înainte ca Senna să-și piardă la rândul său viața în virajul Tamburello) fiind de părere că recentele schimbări din regulamentul FIA favorizau exclusiv spectacolul, dar puneau în pericol viaţa piloţilor. La 18 ani de când Senna a intrat în virajul Tamburello cu aproximativ 300 de km și a izbit violent parapetul de beton, siguranța piloților a devenit un factor primordial în Formula 1.
Foto: freepik