Importanta uleiului de motor pentru eficienta motorului masinii tale si pentru durata de viata a acestuia nu mai este demult un secret. Cu toate acestea, exista numeroase mituri despre uleiul de motor, care necesita lamuriri.
Cand vine vorba despre intretinerea si protejarea masinii tale, uleiul de motor este probabil cea mai mare responsabilitate. Uleiul de motor este cel care permite diferitelor parti ale motorului sa interactioneze lin si fara probleme, cu o frecare cat mai mica, ceea ce duce la o uzura redusa, temperaturi mai scazute si riscuri de gripare aproape de zero.
Insa in jurul uleiurilor de motor exista o serie de mituri si conceptii gresite in randul carora e momentul sa facem lumina. Iata 11 dintre cele mai intalnite mituri despre uleiul de motor si adevarul despre fiecare dintre ele.

Mitul 1. W din 10W-30 vine de la weight (greutate)

Fals. Cifrele dintr-un rating multi-grad se refera la vascozitatea sau grosimea uleiului, nu la greutatea acestuia. Cu cat numarul este mai mare, cu atat uleiul este mai gros.
Pentru ca vascozitatea uleiului se modifica odata cu temperatura, evaluarea multi-grad ofera atat vascozitatea la cald, cat si la rece. 10W reprezinta vascozitatea uleiului pentru utilizare pe timp de iarna, conform unui sistem de evaluare dezvoltat de Societatea Inginerilor Auto, De aceea „W” din 10W-30 inseamna „iarna” (winter).

Mitul 2. Uleiul trebuie schimbat odata la 5000 de km

Fals. Chimia uleiului si tehnologia motoarelor a evoluat enorm din perioada in care schimbul de ulei se facea la 5000 de km. Majoritatea producatorilor de vehicule recomanda acum proprietarilor de vehicule sa-si schimbe uleiul la 12000-16000 de km, pe baza unui program normal de intretinere. De unde aceasta schimbare?
Uleiurile sintetice, ajuta la extinderea intervalului dintre schimburile de ulei. Uleiurile imbunatatite ofera protectie anti-uzura superioara, maximizand in acelasi timp economia de combustibil.
De asemenea, sistemele de monitorizare a duratei de viata a uleiului, care anunta soferii cand e nevoie de un schimb de ulei, devin standard in multe modele noi. Tehnologia monitorizeaza rotatiile motorului, temperaturile de functionare si alti factori pentru a optimiza selectia intervalului de schimb.

Mitul 3. Uleiurile sintetice pot uza garniturile motorului si pot cauza scurgeri

Acesta este un mit foarte frecvent intalnit si porneste de la o baza reala, dar care astazi nu mai este valabila! A existat o perioada in care acest lucru era adevarat. Atunci cand uleiurile sintetice au aparut pentru prima data pe piata, in anii 1970, ele nu erau perfectionate si puteau cauza uzura suplimentara a garniturilor din motor. Astazi, nu mai este cazul. Noile formule sunt concepute pentru a ajuta motorul prin protejarea acestor componente importante, asa ca majoritatea uleiurilor sintetice sunt mai bune decat cele conventionale cand vine vorba de protejarea motorului.
Relitatea este ca daca garniturile sunt in stare buna, uleiul sintetic nu se va scurge in motor. Nu s-a demonstrat ca uleiul sintetic deterioreaza garniturile motorului, insa daca exista o bresa, moleculele mai mici ale uleiului sintetic pot trece prin fisuri si crapaturi foarte mici, ceea ce nu se poate intampla cu moleculele mai mari ale uleiului pe baza de petrol. Insa acele mici crapaturi pot duce la probleme mai mari, indiferent ca folosesti ulei sintetic sau nu!

Mitu 4. Motoarele vechi necesita un ulei mai gros

Unele persoane cred ca adaugarea unui ulei de motor mai gros poate contribui la compensarea uzurii in motoarele mai vechi. Cu toate acestea, utilizarea unui ulei mai gros decat cel recomandat de producator poate afecta fluxul de ulei prin sistemele de lubrifiere, ceea ce poate duce la o lubrifiere inadecvata a componentelor critice ale motorului si la cresterea uzurii.
Tehnologia uleiului de motor s-a dezvoltat considerabil in ultimele decenii. Uleiurile moderne, chiar si cele cu vascozitate mai mica, ofera adesea performante superioare de lubrifiere si protectie impotriva uzurii, chiar si pentru motoarele mai vechi.
In cele mai multe cazuri, producatorii de vehicule ofera recomandari clare privind tipul si vascozitatea uleiului de motor potrivit pentru motoarele lor, indiferent de varsta acestora. Respectarea acestor recomandari este esentiala pentru mentinerea performantei si durabilitatii motorului.

Mitul 5. Nu mai poti trece la ulei conventional dupa ce ai folosit ulei sintetic

Nu e clar de unde a aparut aceasta idee, dar este complet falsa. Trecerea de la un ulei sintetic la unul conventional si invers nu va cauza nicio deteriorare motorului.
Uleiul sintetic este un ulei care a suferit mai multe procese chimice, insa trecerea de la sintetic la conventional si invers este destul de normala. Cu atat mai normal este daca ne gandim ca uleiurile amestec sintetic (de altfel o varianta foarte folosita de ulei) reprezinta un mix intre ulei conventional si ulei sintetic.

Mitul 6. Uleiul inchis la culoare necesita schimbare

Fals. Culoarea inchisa nu inseamna neaparat ca uleiul tau este murdar sau ca nu isi mai face treaba. Ba chiar unele uleiuri se inchid la culoare rapid atunci cand aditivii care trebuie sa curete motorul incep sa isi faca treaba. Insa un ulei grunjos sau granular este un ulei murdar si trebuie schimbat urgent!

Mitul 7. Toti aditivii pentru ulei sunt la fel

Fals. Aditivii pentru ulei sunt special conceputi pentru a ajuta motorul in diferite moduri. Unii aditivi de ulei sunt proiectati pentru a mentine performanta uleiului la presiune inalta si la utilizare intensa, ca de pilda in motoarele de curse. Altii sunt conceputi pentru a ajuta masinile mai vechi, cu kilometraj mai mare, sa reziste mai mult prin protejarea garniturilor.

Mitul 8. Aditivii imbunatatesc performanta motorului

Sa fim bine intelesi: aditivii pot ajuta motorul si chiar il ajuta, insa un ulei de motor nu poate adauga cai putere motorului si nici nu iti poate imbunatati consumul de carburant cu o formula speciala. Orice afirmatie care are de-a face cu performanta masinii tale trebuie privita cu oarecare scepticism.

Mitul 9. Aditivii suplimentari ajuta motorul

Adaugarea la uleiul de motor a aditivilor disponibili pe piata nu este necesara, deoarece uleiurile de motor de renume sunt deja formulate cu aditivi, pentru a asigura performanta optima a motorului.
Aditivii suplimentari pot reduce eficacitatea uleiului sau pot chiar afecta chimia uleiului. Consulta manualul de utilizare pentru informatii despre aditivii de ulei pentru vehiculul tau.

Mitul 10. Nu e nevoie sa schimbi filtrul la fiecare schimb de ulei

Complet fals. Filtrul de ulei este cel responsabil pentru eliminarea mazgai, depunerilor si chiar murdariei care se poate acumula in motorul masinii tale. La fel ca orice alt filtru, cu cat indeparteaza mai multe resturi, cu atat va functiona mai slab. Filtrele de ulei sunt, in general, proiectate sa reziste doar unui ciclu de ulei, asa ca trebuie sa le schimbi de fiecare data cand schimbi uleiul.

Mitul 11. Uleiul vrac este mai prost decat cel imbuteliat

Atunci cand cumperi ulei de motor de la un magazin de piese auto, il cumperi in recipiente sigilate. Cand iti faci schimbul de ulei la un service, ei folosesc ulei vrac. Un mit popular este ca uleiul in vrac este de o calitate mai slaba decat cel pe care il cumperi imbuteliat si sigilat din magazin. Complet fals: indiferent ca este vrac sau la sticla, uleiul cu acelasi brand si aceeasi formula este absolut identic. Nu conteaza din ce recipient provine.

Sursa foto: Unsplash.com

Foto: freepik