Uleiul de motor este esential pentru functionarea unui motor cu ardere interna. Mai mult decat atat, un motor se va autodistruge daca functioneaza fara ulei de motor mai mult de cateva secunde. Iata de ce orice proprietar de vechicul ar trebui sa cunoasca raspunsul la cele mai importante intrebari despre uleiul de motor. Cu cat stii mai multe despre ulei, cu atat vei putea intretine mai bine motorul masinii tale. Afla mai jos raspunsul la cele mai importante 10 intrebari despre uleiul de motor.

1. De ce are masina nevoie de ulei de motor?

Uleiul de motor lubrifiaza motorul. Motoarele au multe parti in miscare, care se freaca una de cealalta la viteza mare. Pentru a preveni uzura acelor piese, un motor are nevoie de lubrifiere adecvata. Uleiul de motor asigura lubrifierea pe termen lung de care are nevoie motorul, rezistand in acelasi timp la temperaturi ridicate. Uleiul de motor serveste si un alt scop important, acela de a raci unele dintre componentele motorului.
Retine insa ca masina ta nu are nevoie doar de ulei de motor. Ea are nevoie de ulei de motor curat!

2. Pentru ce se foloseste uleiul de motor?

Uleiul de motor joaca o serie de roluri in cadrul motorului, nenumarate sisteme si componente bazandu-se pe el. Iata care sunt aceste roluri.
Lubrifiere. Rolul principal al uleiului de motor este acela de a lubrifia piesele motorului, care sunt in mod constant supuse frecarii – principala cauza a uzurii pieselor motorului.
Racire. In timpul arderii, caldura provocata de ardere si frecarea dintre piesele mecanice duc la cresterea temperaturii motorului. Uleiul de motor ajuta la captarea, transferul si eliberarea acestei calduri prin circuitul de lubrifiere, ajutand lichidul de racire a motorului, care poate raci doar anumite parti ale motorului.
Curatenie. Puterea de curatare a uleiului de motor este fundamentala pentru sanatatea motorului. Depunerile microscopice constand in praf sau reziduuri de ardere se acumuleaza in motor in timpul functionarii. Fara ulei de motor, aceste reziduuri ar infunda motorul si ar scadea performanta acestuia, deoarece fluxul de ulei de motor transporta continuu aceste impuritati la filtrul de ulei, unde sunt prinse.
Protectie impotriva coroziunii. Arderea combustibilului genereaza acizi corozivi ce pot deteriora piesele metalice ale motorului. Aditivii din uleiurile moderne de motor neutralizeaza acesti acizi, reducand impactul coroziv al acizilor. Insa atunci cand intra in contact cu oxigenul, uleiul de motor se poate oxida, ceea ce elimina rolul sau de inhibare a coroziunii. De aceea ar trebui sa schimbi regulat uleiul de motor.
Etansare. Uleiul de motor imbunatateste, de asemenea, etansarea motorului, in special pistoanele si cilindrii. O face prin formarea unui strat protector intre diferitele componente, etansand orice degajari care pot aparea.

3. De ce trebuie schimbat uleiul la intervale regulate?

Schimbarea regulata a uleiului poate fi o adevarata neplacere, mai ales ca te va costa timp si bani. Insa este o manopera absolut necesata. Iata de ce:
– Uleiul de motor ramane curat. Schimbarea uleiului la intervale regulate este o garantie ca prin motorul masinii tale va circula in permanenta ulei curat. Uleiul curat este esential pentru sanatatea si longevitatea motorului.
– Uleiul curat economiseste bani pe benzina. Motorul are nevoie de ulei de motor cu vascozitate scazuta. Uleiul curat are o vascozitate scazuta, ceea ce inseamna ca este subtire. Cand uleiul se murdareste, el devine mai gros si este mai greu de pompat, ceea ce inseamna ca pompa de ulei trebuie sa lucreze mai mult pentru a circula uleiul. Combustibilul alimenteaza indirect pompa de ulei. Deci, cu cat o pompa de ulei functioneaza mai greu, cu atat consuma mai mult combustibil.
– Uleiul curat raceste unele dintre componentele din interiorul motorului. Unele componente din interiorul motorului sunt racite printr-o pulverizare continua de ulei. Uleiul curat, subtire se pulverizeaza bine. Uleiul murdar si gros nu! Intr-un motor cu ulei murdar unele componente vor fi mai fierbinti decat ar trebui, ceea ce le face sa se uzeze rapid.
– Uleiul curat mentine canalele mici din motor curate. Sistemul de lubrifiere a motorului este plin de pasaje mici. Uleiul murdar infunda aceste cai de trecere, impiedicand unele componente sa primeasca ulei curat. Acest lucru va supraincalzi aceste componente si va cauza o multime de probleme la motor.

4. Cat de des trebuie sa schimbi uleiul?

Uleiul de motor ar trebui schimbat la fiecare 5.000-11.000 de km. Cifra exacta o vei gasi in manualul masinii, insa in functie de starea motorului si de alti factori poate fi nevoie sa inlocuiesti uleiul mai devreme decat intervalul recomandat sau, dimpotriva, sa mai astepti o vreme pentru a schimba uleiul.
Factorii care determina rezistenta uleiului de motor sunt:
– Starea motorului
– Cantitatea de caldura pe care o genereaza motorul
– Modelul de condus
– Calitatea uleiului
– Calitatea filtrului de ulei

5. Cum imi dau seama daca uleiul este prea murdar?

Cel mai simplu mod de a verifica starea uleiului de motor este sa te uiti la uleiul de pe joja. Pentru a face asta va trebui sa urmezi anumiti pasi:
– Parcheaza masina pe o suprafata plana.
– Opreste motorul si lasa-l sa se raceasca.
– Deschide capota si localizeaza joja.
– Scoate-o si sterge uleiul de pe ea cu o carpa.
– Introdu din nou joja pana la capat si apoi scoate-o din nou.
– Observa ambele parti ale jojei.
Trebuie sa fii atent la doua lucruri:
Nivelul uleiului. Pe joja vei gasi doua marcaje (fie doua linii sau gauri, fie cuvintele Min si Max sau literele L si H). Zona dintre aceste marcaje indica un nivel acceptabil al uleiului. Daca uleiul de pe joja depaseste marcajele sau scade sub acestea, nivelul uleiului este prea ridicat, respectiv prea scazut.
Starea uleiului. Fii atent la culoarea uleiului si la consistenta acestuia. Uleiul curat are o culoare de chihlimbar deschis, similara siropului de artar. Un ulei intr-o nuanta de chihlimbar inchis sau maro poate insemna ca uleiul este murdar, dar nu neaparat. Uneori, aditivii din ulei vor contribui la culoarea inchisa a uleiului.
Daca uleiul este inchis la culoare, dar este subtire si curge, el este inca bun. Daca uleiul este aproape negru si/sau are o consistenta de mazga, cu siguranta nu este filtrat asa cum ar trebui. Intr-un astfel de caz, trebuie sa schimbi uleiul si filtrul de ulei cat mai curand posibil.

6. Cat de des trebuie sa inlocuiesti filtrul de ulei?

Filtrul de ulei va trebui inlocuit la fiecare schimb de ulei. Daca inainte era acceptabil sa schimbi filtrul o data la doua schimburi de ulei, astazi nu mai este recomandat. Intervalele de schimb al uleiului au crescut, iar filtrele de ulei s-au redus (pentru a se potrivi cu compartimente mai mici ale motorului).
Poti inlocui filtrul vechi cu filtre de unica folosinta, dar dat fiind numarul mai mare de filtre pe care le vei schimba pe parcursul duratei de viata a vehiculului, costurile vor fi mai mari. Daca vrei sa faci economie, poti folosi un filtru reutilizabil, pe care trebuie doar sa-l cureti cand schimbi uleiul.

7. Filtrele de unica folosinta sunt daunatoare mediului?

Da, filtrele de ulei de unica folosinta sunt destul de daunatoare mediului. Sute de milioane de filtre de ulei de unica folosinta sunt aruncate anual. De asemenea, uleiul ramas pe filtrele uzate se poate scurge si poate contamina sursa de apa locala. O singura persoana care nu arunca filtrele de ulei uzate in mod corespunzator poate contamina 16.000 de galoane de apa in fiecare an.

8. Care sunt simptomele unui filtru murdar?

Cand un filtru de ulei de unica folosinta se murdareste prea mult, el nu mai filtreaza uleiul. Astfel, el permite uleiului murdar sa treaca in motor prin supapa de bypass. Ce se intampla cand uleiul murdar care contine contaminanti nocivi trece prin motor? Componentele motorului se uzeaza mai repede decat in mod normal. Nu vei observa asta imediat. Dar in timp motorul se va uza mult mai devreme decat ar trebui.

9. Cum ajung particulele de metal in ulei?

Multi soferi nu realizeaza ca particulele de metal pot contamina uleiul de motor. Nu este ceva ce se intampla frecvent, dar se intampla. Uleiul de motor contaminat cu particule de metal va distruge incet un motor. El creeaza frecare intre partile in miscare, accelerand uzura si putand duce la reparatii foarte scumpe.
Patrunderea particulelor de metal in ulei apare atunci cand exista o frecare metal pe metal intre partile in miscare. Aschii de metal se desprind si uleiul de motor le preia.
Pentru a impiedica particulele de metal sa deterioreze motorul, vei avea nevoie de magneti in filtrul de ulei. Magnetii vor prinde particulele de metal inainte ca uleiul sa treaca din nou prin motor.

10. Uleiul de motor expira?

Da. Uleiul de motor se degradeaza in timp, chiar si atunci cand nu este folosit. Daca pui ulei expirat in motor, acesta nu va asigura o lubrifiere adecvata, ducand la uzura prematura a motorului. Acesta este motivul pentru care uleiul de motor vine cu evaluari API. Eticheta de evaluare API de pe sticla de ulei de motor iti va spune doua lucruri:
– Daca uleiul este pentru motoarele pe benzina sau motoarele diesel
– Cat de proaspat este uleiul.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik