Schimbarea uleiului nu trebuie sa fie un mister. Cu un plan clar si cateva reguli de baza, eviti erori scumpe si iti tii motorul sanatos. Mai jos gasesti un ghid prietenos, usor de urmarit chiar daca esti la primul tau „oil change”.

Ce trebuie sa stii, pe scurt:

  • Uleiul unge, raceste si protejeaza motorul.
  • Manualul masinii este „legea” pentru tipul de ulei si intervalul de schimb.
  • Curatenia si verificarile de dupa pornire sunt la fel de importante ca golirea si umplerea.

1) Alegi uleiul „la nimereala”

De ce e o problema: nu orice 5W-30 este identic; difera specificatiile cerute de producator (API/ACEA, aprobari dedicate).
Cum faci corect: cauta in manual exact ce norma si vascozitate sunt recomandate pentru motorul tau si foloseste-le.

2) Depasesti intervalul de schimb

De ce e o problema: uleiul isi pierde proprietatile mai repede in trafic urban, drumuri scurte, praf sau canicula.
Cum faci corect: respecta intervalul din manual sau indicatorul de service si ajusteaza daca mergi mult in oras.

3) Umpli prea putin sau prea mult

De ce e o problema: prea putin = ungere slaba; prea mult = spumare si scurgeri.
Cum faci corect: masoara pe plan drept, la scurt timp dupa oprire. Nivelul trebuie sa fie intre MIN si MAX pe joja.

4) Lasi filtrul vechi sau il strangi excesiv

De ce e o problema: filtrul uzat nu retine particulele; strans prea tare, poate curge.
Cum faci corect: schimba filtrul la fiecare schimb, unge garnitura cu un strop de ulei nou si strange manual (pana atinge + 3/4 tura).

5) Strangi „din forta” busonul de golire

De ce e o problema: risti filete smulse sau scurgeri.
Cum faci corect: foloseste saiba corecta si, ideal, cheia dinamometrica la cuplul din manual.

6) Refolosesti saiba de etansare

De ce e o problema: multe saibe sunt de unica folosinta; refolosirea duce la picurari.
Cum faci corect: inlocuieste saiba la fiecare schimb, daca asa cere producatorul.

7) Drenezi uleiul prea rece sau lucrezi cu ulei incins

De ce e o problema: uleiul rece curge greu si lasa reziduuri; uleiul fierbinte te poate arde.
Cum faci corect: incalzeste motorul 3–5 minute, opreste, apoi incepe operatiunea.

8) Lucrezi in mizerie

De ce e o problema: praful si scamele ajung in circuitul de ungere.
Cum faci corect: curata zona busonului si a filtrului inainte, foloseste palnie si carpe curate.

9) Nu verifici dupa pornire

De ce e o problema: scurgerile apar imediat si iti pot murdari totul.
Cum faci corect: dupa umplere, porneste 1–2 minute, opreste si verifica sub masina, la filtru si la buson. Recontroleaza nivelul pe joja.

10) Arunci uleiul uzat la canal sau la gunoi

De ce e o problema: polueaza grav.
Cum faci corect: pune uleiul uzat in recipient etans si du-l la puncte de colectare sau service-uri care accepta astfel de deseuri. Nu il amesteca cu alte lichide.

Checklist rapid (salveaza-l pentru data viitoare)

  • Verifica in manual: tip ulei, cantitate, saiba si cuplu de strangere.
  • Aduna tot ce iti trebuie: ulei, filtru nou, saiba, chei, palnie, manusi, carpe.
  • Incalzeste scurt motorul, ridica masina in siguranta.
  • Goleste uleiul si schimba saiba.
  • Monteaza filtrul (garnitura unsa, strans manual).
  • Toarna cantitatea recomandata, cate putin.
  • Porneste, verifica scurgerile, opreste si verifica nivelul.
  • Noteaza kilometrii si data schimbului.
  • Recicleaza uleiul si filtrul uzat.

Intrebari frecvente legate de schimbululeiului de motor:

1) Pot amesteca doua tipuri sau marci de ulei?
Doar in urgenta. Completeaza cu ce ai nevoie ca sa ajungi in siguranta, apoi fa un schimb complet cu uleiul recomandat in manual.

2) Cat de des schimb uleiul?
Respecta intervalul din manual sau mesajul de service din bord. Daca mergi mult in oras ori pe drumuri scurte, schimba ceva mai des.

3) De ce a crescut nivelul peste MAX dupa ce am turnat cantitatea din carte?
Filtrul nu era plin la prima verificare sau masina nu era pe plan drept. Lasa motorul 2–3 minute sa stea, masoara din nou si, daca e prea mult, dreneaza un pic.

4) Ce fac daca observ o picatura sub masina dupa schimb?
Strange usor filtrul (manual) si verifica busonul; daca picura in continuare, opreste-te si remedieaza. O saiba refolosita poate fi vinovata.

5) Cu ce pot curata uleiul scurs pe piese?
Sterge rapid cu carpe curate; pentru urme, foloseste spray de frane sau degresant, dar aplica doar pe piese reci si bine aerisite.

Foto: freepik